Vi vet alla fördelarna med att minska vårt koldioxidavtryck och minimera vår påverkan på miljön – det är bättre för vår hälsa, för vår ekonomi och det är självklart bättre för vår planet.
På Teva är vi engagerade i att uppnå våra miljömål och i linje med vårt uppdrag att förbättra liv, arbetar vi för att minska vår miljöpåverkan. Vi har som mål att minska våra utsläpp av växthusgaser (GHG) med 25 % till 2025, med 46 % till 2030 (jämfört med våra siffror för 2019) och nå netto noll 2045.
Runt om i världen, på alla våra anläggningar, arbetar våra team hårt för att uppnå dessa mål och förverkliga våra löften.
”I Tyskland har vi en klimatvänlig lastbilspark på plats och vi fortsätter att göra allt vi kan för att ytterligare minska vårt koldioxidavtryck eftersom en ren miljö också är avgörande för människors hälsa”, säger Bernd Schlumpberger, Head of Fleet & Transport Management, Teva.
Vår tyska fordonspark på mer än 80 lastbilar och släpvagnar levererar cirka 450 000 lastpallar per år från Tevas anläggningar i Ulm och Weiler till marknader över hela Europa, inklusive Sverige.
Fordonsparken går i bräschen för hållbara läkemedelstransporter och inbegriper innovativa modeller som t.ex. den miljövänliga Citytrailern från Schmitz Cargobull. I modellens avancerade teknik ingår ett kylaggregat av märket Thermo King Advancer A-400 som körs i kombination med en gasdriven IVECO-dragbil, vilket ökar bränsleeffektiviteten och minskar CO2-utsläppen, båda med 30 %.
Den sänker också utsläppen av luftburna partiklar till 50 % under det högsta tillåtna värdet enligt NRMM Steg V, världens tuffaste utsläppsstandarder för mobila maskiner som inte är avsedda att användas för transporter på väg. Luftburna partiklar avser allt i luften som inte är en gas och som består av ett stort antal kemiska föreningar och material som kan vara giftiga.
Dessa fordon används huvudsakligen för att distribuera läkemedel till sjukhus i stadskärnor. Flexibiliteten och manövrerbarheten är nyckeln, och innovationer som den tvångsstyrda axeln gör att vi kan använda denna stora lastbil för att leverera till mindre ställen, där vi tidigare var tvungna att använda skåpbilar som transporterade färre produkter. Att leverera större volymer minskar antalet leveranser, vilket minskar våra CO2-utsläpp. Och ett lastsystem med dubbla däck kan hantera upp till 54 pallar för ökad effektivitet.
”För att uppnå våra ambitiösa hållbarhetsmål”, säger Robert Renz, Team lead Fleet & Mobility Management, ”samarbetar vi med strategiska partners som förstår våra utmaningar och processer och som kan arbeta med oss för att hitta de mest innovativa lösningarna”. ”När det gäller framtidsinriktade och miljövänliga lösningar i transportsektorn ligger vi, som ett riktmärke, alltid två steg före.”
2023 kom det ytterligare en innovativ tillgång: En helt eldriven lastbil. Ellastbilen genererar noll CO2-utsläpp och körs helt på el för framdrivning och kylsystem. Laddning sker genom logistikcentrets solcellssystem på taket eller annan förnybar elkälla. En dedikerad laddningsstation på 300 kW som laddar ellastbilen på 180 minuter har installerats på anläggningen. ”Vi undersöker just nu hur vi på bästa sätt kan integrera ellastbilen i vår dagliga verksamhet eftersom den, med en räckvidd på 400 kilometer, inte lämpar sig för alla rutter”, konstaterar Robert Renz, Team lead Fleet & Mobility Management.
Målen för vårt projekt ”Green Distribution” är trefaldiga – att öka kundnöjdheten, minska CO2-utsläppen och undvika betydande ökningar av transportkostnaderna. Feedback från våra kunder och kommersiella partners har varit extremt positiv, med potential att utöka vår verksamhet inom detta område.
”Green Distribution” är en viktig milstolpe på Tevas väg mot CO2-neutral logistik, där innovation, effektivitet, kvalitet och hållbarhet kombineras.
NPS-SE-NP-00131 April 2024